پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00007:37 - 1401/12/10

یادداشت :

شورای شهر تهران ممیزی از مراکز فرهنگی شهر تهران را به اطلاع مردم برساند/ کارهای فرهنگی به هنگام نیستند

کارگر آنلاین | بسیاری از مراکز پر هزینه و پر در آمد با تعداد نیروی انسانی بالا در مراکز شهرداری تهران حضور دارند و مردم انتظار دارند که حسب ماموریت این مراکز فرهنگی در طول یک سال گذشته حسب پژوهش های میدانی کدام شاخص فرهنگی مورد نیاز را افزایش و کدام آسیب اجتماعی و فرهنگی را کاهش داده اند.

به گزارش کارگر آنلاین ، بهزاد تیمورپور در یادداشتی نوشت : اولویت شاخص‌های پایداری اجتماعی و فرهنگی به‌ ترتیب مربوط به برابری و عدالت، مشارکت اجتماعی، مسئولیت اجتماعی، پایداری اجتماعات محلی، تصدیق گروه‌های اجتماعی، حفظ و بهبود طبیعت شهری، پایداری جمعیت و سازمان‌دهی مجدد کار است. در بعد پایداری فرهنگی شهر تهران نیز شاخص‌های تنوع فرهنگی، مشارکت فرهنگی، برابری فرهنگی، هویت فرهنگی، میراث فرهنگی، شکوفایی و فعلیت‌بخشی و نوآوری به‌ترتیب در اولویت قرار دارند و نتایج نشان می‌دهد پایداری اجتماعی و فرهنگی کلیتی است که بر مبنای منطق دیالکتیکی خود از سیالیت، پویایی و دگرگونی برخوردار است .

بسیاری از مراکز پر هزینه و پر در آمد با تعداد نیروی انسانی بالا در مراکز شهرداری تهران حضور دارند و  مردم انتظار دارند که حسب ماموریت این مراکز فرهنگی در طول یک سال گذشته حسب پژوهش های میدانی کدام شاخص فرهنگی مورد نیاز را افزایش و کدام آسیب اجتماعی  و فرهنگی را کاهش داده اند.

این ممیزی توسط شورای شهر تهران می تواند الگویی باشد برای سایر دستگاه های فرهنگی در شهر تهران که عموما از موثر بودن فعالیت خود همیشه خبر می دهند ولی در کف جامعه رضایتی از آنان نیست .

ممیزی فرهنگی یا همان حسابرسی فرهنگی مدیران زیر مجموعه را حساس و پاسخگو می نماید در حال حاضر در بخش های مختلف فرهنگی شهرداری تهران بولتن سازی و حجم گزارشات بالاست اما ممیزی شده نیست .

  • تعریف ماموریت هم باید تغییر کند

ماموریت ها بیشتر از ستاد شهرداری تهران به زیر مجموعه منتقل می شود اما نیاز محلات شهر تهران با هم متفاوت است به طور مثال یک محله نیاز فرهنگی و اجتماعی آن توسعه ورزش همگانی است و یک محله دیگر توسعه کتابخوانی و یک محله دیگر توسعه آموزش کسب و کار برای جوانان و .... 

  • مدیرانی که آینده پژوه نیستند از راس کار کنار بروند

به طور حتم نگاه به آینده و تحولات آتی می تواند در انتخاب اولویت اقدام یک مدیر فعال با رویکرد اقدام به هنگام تاثیر مهمی گذارد 

  • استفاده از ظرفیت سمن ها

استفاده از سمن ها وگروه های داوطلب و انجمن ها و تشکل ها در مدیریت های فرهنگی نباید سلیقه ای باشد و به عنوان یک راهکار اساسی در سپردن بخشی از تصمیم گیری ها و بازوی اجرایی در کنار مدیریت های فرهنگی باید لحاظ شود که می تواند مشکل کاهش بودجه های فرهنگی را هم حل نماید . 

 

یادداشت : بهزاد تیمورپور/ پژوهشگر و کارشناس ارشد حوزه مدیریت شهری و رسانه و فرهنگ

 

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین